Vyhledávání

Matra Rancho

matra ranchoV roce 1977 představuje společnost Chrysler France na pařížském autosalónu zcela mimořádný model, který upoutává na první pohled. Jedná se o velmi zajímavý vůz pro volný čas, mající vlastnosti terénního, užitkového a cestovního vozu v jednom. Rancho je španělské označení chatky a má představovat obytný prostor na kolech. Jeho použití je skutečně všestranné: můžete s ním odvézt děti do školy, potom zajet vyzvednout opravený starožitný prádelník a ještě se cestou můžete stavit pro objemný víkendový nákup. Jedete-li na víkend, nemusíte přemýšlet, kolik si zabalíte věcí, aby se Vám tam vlastně vůbec vešli. Chcete si vzít ještě kočárek? Nic není problém. A hlavně jezdíte tak pohodlně, jako kdyby jste jeli v noblesní cestovní limuzíně. Svou spolehlivost projevilo Rancho i při dlouhodobém testu na 300 000 km, při kterém probíhala jízda po všech druzích silnic a méně sjízdných cest.  

Společnost Matra byla v důsledku krize v roce 1973 donucena přijít na trh s něčím zcela jiným, než byly dosavadní sportovní modely. Vůz měl vzniknout rychle a s použitím co nejmenších finančních prostředků, aby tak rozšířil výrobní program společnosti Chrysler France a nabídl něco nového. Tvůrce tohoto zcela nového modelu se nechal inspirovat vlastnostmi velmi oblíbeného typu Simca 1100 a to hlavně v provedení pick-up a nejnovějšího modelu Simca 1307. Karoserie má tvary dvoudvéřového terénního vozu s výklopnými třetími dveřmi vzadu. Spodní část zadních dveří je kovová a horní prosklenná, opatřená stěračem okna a elektrickým vyhříváním. Obě části lze vyklápět samostatně, spodní je vodorovná se zatížením na 150kg, horní drží pomocí teleskopických tlumičů. 

matra ranchoVelmi dobrý výhled z vozu zajišťují dostatečně velké prosklené plochy, které zasahují i do zvýšené střechy celé nástavby. Přední boční okna se plně zasouvají do dveří a zadní boční jsou posuvná. Přední část střechy je chráněna laminátovým krytem, za kterým je umístěn střešní nosič a anténa. Vpředu i vzadu jsou mohutné plastové nárazníky, vpředu s integrovanými přídavnými dálkovými světly, opatřené mřížkou. Přední část vozu chrání také ocelový ochranný rám v barvě nárazníků. Boky a blatníky chrání mohutné plasty. Ve stejné barvě byla i vnější zpětná zrcátka. Vozidlo má standardně závěsné zařízení a na přání vpředu naviják. 

Interiér vozu poskytuje pohodlí pěti osobám, které je obvyklé u vozů vyšší třídy. Přístrojová deska je celá měkce obložená, dvouramenný měkký volant umožňuje velmi dobrý výhled na přehledně uspořádané přístroje. Standardní výbavou je též příprava na rádio a vestavné reproduktory ve dveřích. Přední sedadla jsou dostatečně široká, s potahem textil/koženka, standardně vybavená opěrkami hlav a samonavíjecími pásy. Zadní sedačka je sklopná a umožňuje variabilitu zavazadlového prostoru s velikostí od 1000 do 2200 litrů. Zavazadlový prostor je zakrytý plastovým poklopem. Jako příplatková výbava se nabízela dvě nouzová sedadla s posazením v opačném směru jízdy a spací plošinou. 

matra ranchoRancho vychází z podvozku Simky 1100, má vyšší světlou výšku vozu a je chráněn speciálním krytem. Vůz má samonosnou ocelovou karoserii. Zadní část je polyester, vyztužený skleněnými vlákny a uchycený na ocelové konstrukci. Vůz má celkovou délku 4,3 m a šířku 1,7 m. Nový typ je v počátcích nabízen pouze v jedné základní variantě s předním pohonem a s příčně uloženým motorem z vozu Simca 1308GT s obsahem 1442 ccm, výkonem 80 PS a dvojitým karburátorem Weber. Hydraulicky ovládaná jednokotoučová suchá spojka má speciální obložení s vysokým součinitelem tření. Rancho dosahovalo nejvyšší rychlost 145 km/hod. a bylo vybaveno čtyřstupňovou převodovkou. Objem palivové nádrže na 42 litrů postačil na ujetí 400 až 500 km, později byla zvětšena až na 60 litrů. Spotřeba paliva Super byla velmi příznivá: 8l/100km při 90 km/hod. a 10,8 l/100km ve městě. Pneu mají rozměr 165/80 SR14, později 185/70 HR14. Přední kola jsou pérovaná podélnými torzními tyčemi a zadní kola na kyvných ramenech mají seřiditelné příčné torzní tyče. Vpředu i vzadu jsou stabilizátory a hydraulické teleskopické tlumiče. Dvouokruhové brzdy jsou vpředu kotoučové a vzadu bubnové. 

Od roku 1977 se tento vůz prodával pod označením Matra Simca Rancho a již v roce 1979 byl podobně jako ostatní modely, postižen prodejem společnosti Chrysler France koncernu PSA a nesl označení Talbot Matra Rancho. Postupně vznikly čtyři provedení: Rancho, Rancho X, Rancho Grand Raid (měl samosvorný diferenciál) a Rancho Convertible (Découvrable) s vinylovými svinovacími bočními a zadními okny. Dále vznikaly i speciální omezené verze jako např. zimní verze Davos se střešním nosičem lyží, řetězy kol pro všechna čtyři kola a autoradiem s přehrávačem. S rozšířením počtu variant a s potřebou tento model oživit, obdrželo Rancho lepší výbavu: zbarvená skla, velurové sedačky, celočalouněné vnitřky dveří, otáčkoměr, přídavný hledáček, modernější disky kol a přídavné rezervní kolo, umístěné na střeše kabiny.  

Na německém trhu se v roce 1977 prodávala Matra Simca Rancho za 9.000 EUR a v roce 1979 již jako Talbot Matra Rancho za 10-12.000 EUR. Ovšem v roce 1980 zlevňuje Talbot téměř všechny své modely a Rancho stojí opět 9-10.000 EUR. V tehdejší době je cenově srovnatelný s Bagheerou, ale o téměř 30% dražší, než u nás dobře známý Talbot 1510 nebo Talbot 2Litres.

Výroba vozů Matra (modely Bagheera a Rancho) prudce stoupá, ze 7000 ks v roce 1976 na 11000 ks v roce 1977 a 17000 ks v roce 1978 a větší prodejnost zaznamenává ještě jako Talbot Matra Rancho. V roce 1984 končí počtem 56457 ks (pouze Rancho) definitivně jeho výroba, neboť koncern PSA začíná mít s výrobou vozů značky Talbot jiné plány. I když byl již připraven nástupce Rancha, koncernu PSA se tento projekt příliš nezamlouval a to dokonce ani pod značkou Peugeot. Celý projekt byl tedy prodán firmě Renault a ta zahájila výrobu „svého“ velmi úspěšného modelu Espace.

matra rancho matra rancho

Model Matra Rancho se na československý trh vůbec nedovážel a naši motoristi si jeho jízdní vlastnosti mohli prověřit až po roce 1989, kdy si jej někteří nadšenci dovezli individuálně ze zahraničí. Tehdy by vzhledem ke značně vysoké ceně stal asi stejně jen vozidlem u nás ojedinělým. Jako ojetý vůz nebyl příliš oblíben a jeho cena rychle klesala. Důvodem byla nejen náchylnost ke korozi, slabý výkon motoru a s tím související i vyšší spotřeba paliva při plném naložení, ale i zhoršující se image značky Talbot.

matra ranchoV současnosti je Matra Rancho velmi ojedinělý model nejen u nás, ale i v Německu nebo Francii, kde se nejvíce prodávaly. Největší okruh fandů lze nalézt v zemích Beneluxu, kde se dají ještě velmi zachovalé exempláře najít. Jejich cena se v posledních letech ustálila okolo 3.000 EUR. Sehnat ovšem zachovalé Rancho není vůbec jednoduché, neboť jej vzhledem k jeho koncepci považovali mnozí za náklaďák a tak se k němu i chovali. Rancho není jako mladý veterán příliš žádaný, což na druhou stranu poskytuje šanci opravdovým fandům, aby si jej pořídili, neboť i dostupnost spolu s cenou náhradních dílů je příznivá. Těší nás, že je Matra Rancho viděn v krásném stavu nejen na mezinárodních srazech Simca Clubů, ale i na srazech našich. Majitelům Rancha děkujeme za jejich péči o tento model a přejeme jim ještě hodně spokojených kilometrů s tímto, bezesporu velmi zajímavým, vozem.

 

                                                                                                                                         Napsal: Michal Kořínek