Vyhledávání

Chrysler 160,180, 2l

chrysler 160,180, 2l

V 60.letech, když se americkému koncernu Chrysler podařilo odkoupit většinový podíl akcí francouzské automobilky Simca, dochází k přejmenování společnosti na Chrysler France. S tímto činem se francouzský národ nechtěl smířit a reagoval bojkotem vozů Simca a teprve v 70.letech vše utichlo. Přes složitá jednání se sice Francouzům podařilo zachovat značku Simca pro všechny vyráběné modely, ale zlom nastal opět tehdy, když se společnost Chrysler France snažila proniknout na evropský trh a rozhodla se vyprojektovat zcela nový vůz, který by plně vyhovoval evropským zákazníkům a zároveň se stal vlajkovou lodí automobilky. Vývoj probíhal ve spolupráci s Francouzi a Angličany. Motor, čtyřstupňová převodovka, zadní náprava a interiér pochází z Francie, návrh karoserie a přední náprava jsou z Anglie a pouze automatická převodovka, montovaná za příplatek, je z Ameriky.  

Nový model byl veřejnosti poprvé představen v létě roku 1970 a to ještě pod označením nová „velká“ Simca schrysler 160,180, 2l americkou tváří (psali jsme o ní ve třetím čísle prvního ročníku). Na veřejnost pronikly již první snímky vozu spolu s některými technickými údaji. Američan z Paříže, jak byl mnohdy pro svůj původ a vzhled nazýván, měl oficiální premiéru na podzimním pařížském autosalónu. Toto pojmenování pramenilo i z označení nového modelu, neboť všechny představené typy neslyn název Chrysler a nikoliv Simca. Takové označení a částečně nefrancouzský původ vozu způsobilo opět vlnu odporu, takže nový Chrysler to hned na začátku neměl zrovna lehké. První prospekty také nebyly zrovna novému modelu nápomocny, neboť hlásaly: Nový concept - Francouzský Chrysler; Francouzská technika; Americký comfort; Vychutnejte si sériové luxusní vybavení nového Chryslera za příznivou cenu.

Snaha byla nakonec splněna a veřejnosti byl představen automobil klasické koncepce, který byl prezentován jako pohodlný a prostorný rodinný vůz. Svým provedením, výbavou a jízdními výkony představuje po všech stránkách kvalitní automobil střední třídy. Moderní čtyřválcový motor s rozvodem OHC a vačkovým hřídelem v hlavě, posazený klasicky vpředu, umožnuje vozidlu dosahovat velké rychlosti a výborné zrychlení. Model 160 je vybaven čtyřválcem o zdvihovém objemu 1639 ccm o výkonu 80 koní a dosahuje s ním rychlosti 155 km/h . Modely 160 GT a 180 mají motor o objemu 1812 ccm o výkonu 97 koní a dosahují nejvyšší rychlosti 170 km/h. Menší motor má jednoduchý, větší pak dvojitý, karburátor Weber. Nový Chrysler má plně synchronizovanou čtyřstupňovou převodovku a za příplatek i americkou třístupňovou automatickou převodovku koncernu Chrysler. Všechny modely byly vybaveny automatickým sytičem. Celková hladina hluku je velmi nízká, i když je zapnutý ventilátor. Dokonce hlasitost radia, nastavená při rychlosti 50 km/h se při rychlosti kolem 110 km/h musí dát jen nepatrně hlasitěji.  

chrysler 160,180, 2lPřední kola jsou nezávisle zavěšena na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson. Zadní náprava vychází z typu Simca 1301/1501 a je hnací, tuhá a u slabšího motoru má vzadu bubnové brzdy, zatímco modely 160 GT a 180 mají všechny kotoučové. Všechny modely mají posilovač brzd. Pneu mají standardní rozměr 165 SR 13. 

Samonosná, celokovová karoserie je čtyřdvéřová, pětimístná a poukazuje na svůj americký vliv dlouhou přídí a moderně spadající zádí, i když svou podobností s bratrským modelem Sunbeam 1250/1500 ( Hillman Avenger ) nezapře svůj anglický původ. Celková délka vozu je 4,46 m a šířka 1,73 m. Výhled z vozu směrem dopředu umožňuje velké vrstvené okno a i výhled do stran je velmi dobrý, pouze zadní široké sloupky a opěrky hlavy omezují výhled vzad. Zadní okno je elektricky vyhřívané. 

Pohodlí zajišťují měkká a dobře tvarovaná sedadla. Přední sedadla jsou posuvná, opěradla seřiditelná, umožnujícíchrysler 160,180, 2l lůžkovou úpravu. Zadní sedadlo je vcelku a má zasunovatelnou sklopnou loketní opěrku. Přístrojová deska je z velmi příjemného materiálu, obsahuje uzamykatelnou schránku a kruhové budíky známé z typu 1301/1501, které jsou osvětleny zeleným světlem. Všechny ovládací prvky jsou velmi dobře dostupné a snadno se ovládají. Model 160 nemá otáčkoměr. Vnitřní prostor je u všech modelů potažen příjemným pratelným kobercem. Sedadla jsou potažena buď koženkou v různých barvách nebo kombinací koženka/textil. Zavazadlový prostor je dostatečně objemný a skladný, i když je v něm umístěna rezerva. Mezi standardní výbavu patří elektricky vyhřívané zadní okno, zpětné zrcátko den/noc, sluneční clona se zrcátkem a zpětné světlomety . Za příplatek se dodávala i černá vinylová střecha. Např. pro britský trh byly standardně dodávány již i samonavíjecí bezpečnostní pásy

Modely do roku 1972 se vyznačovaly hlavně tím, že měly malé chromové poklice kol, neměly chromové lišty na boku karoserie ani pod dveřními okny, na předním a zadním okně. Na zadních sloupcích byly umístěny větrací mřížky. Uvnitř vozu nebyla zatím použita imitace dřeva. Celé čalounění dveří bylo naprosto odlišné od pozdějších modelů. 

Chrysler byl v britském tisku hned na počátku velmi kladně hodnocen: „Chrysler 180 je nepochybně zdařilou špičkou nabídky značky. Je to mezinárodní vůz a nabízí pohodlnou jízdu, spoustu místa a příjemné prostředí za rozumnou cenu.” Od roku 1972 naběhla též plně sériová výroba a pár stovek exemplářů se dovezlo prostřednictvím Tuzexu také do tehdejšího Československa, pro které se vytiskly i barevné prospekty v českém jazyce. Psalo se např.: „Chrysler 180 má závodní motor... skutečně Chrysler 180 nežertuje s bezpečností... Velké pohodlí je úměrné velkému vozu… Vůz Chrysler 180 pojme 5 cestujících, kteří mohou natáhnout nohy, opřít se o lokty a kouřit, přičemž popelníčky jsou na dosah ruky. Na nic nebylo zapomenuto, ani na malou žárovku, která se rozsvítí, otevře-li se zavazadlový prostor. S takovými drobnými úpravami se poznává pohodlí. Vůz Chrysler 180 není skutečně vůz pro cestování jako ostatní.”

chrysler 160,180, 2lPo prvních zkušenostech z provozu došlo pro modelový rok 1972/73 k řadě technickým a optickým vylepšením. Technická vylepšení zasáhla motor, řízení, nápravu atd. Z vnějšího pohledu byly ihned patrné chybějící větrací mřížky na zadních sloupcích, vůz obdržel boční ochranné lišty, lišty pod dveřními okny, lišty kolem lemu blatníků a v neposlední řadě i široké nerezové lišty předního a zadního okna a zcela nové poklice kol, zakrývající celý disk. Na první pohled též zaujaly větší 14 palcová kola (175 SR 14).

Interiér byl přepracován zcela a doznal řady změn: nové čalounění dveří se změněnými ovládacími prvky, imitace dřeva, širší nabídka potahových látek a nové budíky na přístrojové desce. Všechny tyto změny posunuly Chryslera kupředu nejen po stránce technické, ale i estetické. Můžeme tedy zcela bez nadsázky říct, že Chrysler začal prožívat své nejúspěšnější období a zájem o něj stále stoupal. Chryslery se začaly ve stále větších počtech objevovat i na silnicích Československa a staly se i velmi obsazovaným vozem v nejrůznějších československých filmech, kde bylo potřeba zdůraznit jakousi odlišnost od ostatních.

Chrysler se svými třemi modely obsáhl různé kategorie výbavy (od 13790,- FrF do 15590,- FrF) a mohl tak poměrně dobře konkurovat domácím značkám jako např. Renault 16 (12900,- FrF až 15200,- FrF), Peugeot 504 (16600,- FrF) a Citroënu DS (14300,- FrF až 15700,- FrF). V tehdejším Československu se Chrysler 180 prodával za 20400,- tuzexových bonů, později za 22800,-. V roce 1974 a 1975 se prodalo i několik vozů prostřednictvím Mototechny a cena byla stanovena na 98000,- Kčs, což byl téměř dvojnásobek ceny nové Škody 100 nebo Fiatu 127. Dovoz Chryslerů se pohyboval každoročně kolem 1000 kusů. I přes relativně příznivou cenu byla koupě nového Chryslera dosti nelehká a vůz si i jako ojetý držel cenu velmi vysoko. chrysler 160,180, 2l

V roce 1973 obohacuje automobilka Chrysler France stávající řadu modelem 2 Litres Automatique, ale jeho sériová výroba nabíhá až v roce 1974. Nabízí se s motorem o objemu 1981 ccm o výkonu 110 koní a je dodáván výhradně s třístupňovou automatickou převodovkou. Vzhledově byl k poznání podle vinylové střechy, označené na zadních sloupcích kulatými znaky Chrysler 2L. Označení dvoulitrového motoru bylo umístěno vpředu i vzadu. Přední maska byla ve svých prohlubních doplněna dvěma přídavnými dálkovými halogenovými světlomety a přední sedadla dostala boční kapsy. Cena verze 2Litres byla stanovena na 18995,- FrF.  

V roce 1976 dochází k posledním změnám ve výrobě francouzského Chryslera. Na vozy se standardně montovaly dvouokruhové brzdové válce, přepínání sání motoru s termostatickým čidlem a inovovaný karburátor. K další zásadnější změně došlo díky úspěchu modelu Simca 1307/1308, který zajistil Chrysleru přesun výroby z Poissy do výrobního závodu ve Španělsku, kde prožil svou druhou úspěšnou éru, ale k tomu zase až někdy příště.

 

                                                                                                                                                                       Napsal: Michal Kořínek