Vyhledávání

Simca 1000, 1200S Coupé

Home page / Hlavní nabídka / Představení typů / Simca 1000, 1200S Coupé

1000_2Dne 27. července 1961 sjela z výrobního pásu v Poissy historicky první Simca 1000. Myšlenka vyrábět malý a úsporný vůz litrové třídy se však v hlavě pana Pigozziho zrodila už o čtyři roky dříve, tedy v roce 1957. Důvodem pro rozšíření výrobního programu směrem dolů byla bezesporu Suezská krize v roce 1956 a úspěšný nástup konkurenčního Renaultu Dauphine. Na vývoji kompaktního vozu s motorem za zadní naprávou pracovali jak inženýři v Poissy (interní označení projektu bylo S950), tak jejich kolegové v Turinu pod kódem 122. Konečnou podobu dal Simce 1000 turínský stylista Mario Revelli de Beaumont.

Simca 1000 první generace měla 3,8 m dlouhou čtyřdveřovou stupňovitou karoserii, v jejíž zádi se ukrýval motor 944 ccm o výkonu 34 koní. K jejím přednostem patřila velká prosklená plocha, otevírání všech dveří téměř do pravého úhlu a na svou třídu velký zavazadlový prostor. Do konce roku 1961 vzniklo asi 10 tisíc vozů, ale v následujícím roce už to bylo přes 150.000 vozů. Právě do roku 1962 vstoupila Simca 1000 s mírně zvýšeným výkonem na 39 koní. Původní motor převzala Simca 900 – levnější a zjednodušení verze „tisícovky“. 1100_3

V březnu 1962 bylo na autosalonu v Ženevě představeno 2+2 místné kupé Simca 1000 s úhlednou karosérií Bertone, jejíž tvary navrhl stylista Giorgetto Giugiaro. Kupé dostalo výkonnější motor o síle 43 koní a oproti sedanu bylo při stejném rozvoru o 125 mm delší. Zatímco čtyřdveřová Simca 1000 se musela spokojit s bubnovými brzdami, kupé dostalo přední i zadní brzdy kotoučové. Denně se tehdy vyrábělo přes 800 vozů Simca 1000 a v roce 1963 dosáhla produkce rekordní úrovně produkce přes 168 tisíc vozů. První větší inovace přišla v létě 1965. Simca 1000 dostala novou přístrojovou desku s tehdy moderním vodorovným rychloměrem a sklopné zadní sedadlo, které se dalo vyjmout a uložit například v zavazadlovém prostoru. Tím vzadu vznikl prostor o velikosti 0,5 m3. Další velkou novinkou modelového roku 1965 byla Simca 1000 GLA vybavená třístupňovou samočinnou převodovkou Ferodo. Zároveň byla ukončena výroba nejlevnější Simky 900. 1200_1

Na jaře 1967 skončila výroba Coupé Simca 1000, jež bylo zanedlouho nahrazeno novým výkonnějším kupé Simca 1200 S. Ta, kromě agresivnější přídě, dostala do vínku nový motor 1204 ccm o výkonu 82 koní, s nímž dosahovala rychlosti až 175 km/hod a z 0 na 100 km/hod sprintovala za 12 sec. První zákazníci se nového kupé dočkali až v září 1967 (vůbec první vůz dostal známý kapitán leteckého průmyslu Marcel Dassault). Celkem vzniklo v letech 1967 – 71 asi 14.741 těchto atraktivních automobilů, které na reklamních snímcích úspěšně propagovala slavná herečka Mireille Darc.

Vraťme se ale k sedanům Simca 1000. V září 1968 přišla druhá větší modernizace této řady. Kromě na první pohled patrné nově tvarované přední masky, větších předních a hranatých zadních světel, byl zdokonalen hlavně podvozek. Noví zákazníci jistě ocenili hřebenové řízení, ale hlavně inovované zadní poloosy s dvojicí stejnoběžných kloubů, díky nimž se podstatně zlepšila geometrie vozu. Nabídka byla navíc rozšířena směrem dolů a to o typ Sim´4 osazený úsporným motorem 777 ccm o výkonu 31 koní. Výkon standardního čtyřválce 944 ccm vzrostl na 42 koní a nadále byla možnost objednat jej spolu s třístupňovou automatickou převodovkou.

Novým špičkovým modelem se stala Simca 1000 Spécial, jež s nevelkými úpravami převzala motor 1118ccm o výkonu 50 koní, který se jinak montoval do vozu Simca 1100 s předním pohonem. Začátkem roku 1970 zaútočila na city mladé a sportovně založené klientely Simca 1000 Rallye se sportovní výbavou, matně černou přední kapotou a dvojicí příčných černých pruhů na zádi jasně červené karoserie. Přístrojovou desku s černě orámovanými kruhovými přístroji doplňoval tříramenný sportovní volant s věncem obšitým kůží. Navíc měl řidič k dispozici anatomické skořepinové sedadlo. Vůz byl poháněn motorem 1118 ccm s mírně zvýšeným výkonem na 53 koní.

simca 1000, 1200s coupéBěhem sezóny 1971 se na scene objevila nova instituce jménem Simca Racing Team s oheň chrlícím drakem ve znaku a úkolem podněcovat a podporovat mladé jezdce – samozřejmě na vozech Simca. V únoru debutoval inovovaný model Simca 1000 Rallye 1 s motorem 1294ccm, výkonem 60 koní a předními kotoučovými brzdami. Jen o půl roku později sjela z výrobního pásu Simca 1000 Rallye 2 s chladičem vpředu, čtyřmi kotoučovými brzdami a dvoukarburátorovým motorem 1294 ccm o výkonu 82 koní. Charakteristickým znakem verzí Rallye 1 a 2 byla matově černá přední kapota a dva příčné černé pruhy s nápisem na zádi.

Vzhledem k zastaralé koncepci „vše vzadu“ se běžné vozy řady Simca 1000 prodávaly od roku 1973 stále hůř. V roce 1974 klesla produkce poprvé pod stotisícovou hranici na 96.000 vyrobených vozů. Dočasné zlepšení přinesla poslední velká inovace v létě 1976. Všechny Simky 1000 dostaly novou příď s obdélníkovými světlomety, dvouokruhovou brzdovou soustavu a novou palubní desku. Mezi volitelné doplňky patřilo např. originální autorádio, hliníkové ráfky, automatická převodovka nebo platěná posuvná otevírací střecha. Základní model s motorem 944 ccm (40 koní) se prodával jako Simca 1005 LS, luxusnější Simca 1006 GLS měla motor 1118 ccm (55 koní) a ostřeji laděná Simca Rallye 2 zaznamenala lehké zvýšeni výkonu na 86 koní. Pozornost si zaslouží tovární kit s označením SRT 77, jehož motor 1294 ccm dával 110 koní! Doboví „ladiči“ však byli schopni naladit tento motor až na 129 koní! Simca 1000 s tímto motorem a svými 780 kilogramy dokázala sprintovat z nuly na 100 km/h (věřte nevěřte) za pouhých 6,5 vteřiny! Všechny tyto upravené verze přiměly automobilku Simca na jaře roku 1978 k představení vozu Simca Rallye 3 s motorem 1294 ccm o výkonu 103 koně standardně vybaveného koly z lehkých slitin, rozšířenými blatníky, spoilerem pod předním nárazníkem a výfukem napříč uloženým pod zadním nárazníkem. Tato dravá Simca, homologovaná ve skupině 1 coby běžný sériový cestovní vůz, byla vyrobena v počtu lehce převyšujícím tisíc kusů.1000_5

Ještě téhož roku v květnu však byla výroba tohoto sympatického automobilu v tichosti zastavena. Celkem bylo v letech 1961 až 1978 vyrobeno zhruba 1,7 milionu vozů Simca 1000 resp. 1005 a 1006. Dalších 260 tisíc kusů vzniklo ve Španělsku u firmy Bareiros. Necelých 16.000 vozů Simca 1000 opustilo výrobní linky v Maroku, tisícovky dalších byly smontovány v Portugalsku, Irsku, Jihoamerické republice, ale také na Filipínách, Novém Zélandu a dokonce i v Chille. Mimo Francii se nejvíc Simca 1000 prodalo v Itálii – celkem asi 400 tisíc.


                                                                                                                                  

                                                                                                                                       Napsal: Michal Vítek