V roce 2013 tomu bylo již 50 let, kdy byla veřejnosti představena Simca 1300. Stalo se to na Ženevském autosalonu na jaře roku 1963. Protože se vývoj zcela nového motoru o objemu 1475 ccm protáhl, byla jako první puštěna do výroby Simca 1300. Stalo se to dne 23. května roku 1963. Simca 1500 spatřila světlo světa až o rok později, v r. 1964. Jako náhrada velmi oblíbených Simek řady Aronde to měly nové, 4,253 metru dlouhé sedany klasické koncepce od začátku těžké!
Proti poslední verzi Simky Aronde, Simce P60, u nás známé jako Elysée, byla karoserie obou typů uhlazenější, bohatě prosklená a velmi elegantní. Také prostor pro cestující i zavazadla byl mnohem větší.
Jako pohonná jednotka byl použit osvědčený čtyřválec Rush Super o objemu 1290 ccm. Vylepšený a označený jako motor 312 T dával při 5200 ot/min výkon 62 koní SAE. Vůz dosahoval maximální rychlosti okolo 130 km/hod. Simca 1500 s motorem typu 342 a objemu 1475ccm jela okolo 140 km/hod. Tomuto odpovídala také od r.1965 ( Simca 1500) a od r. 1966 i pro Simku 1300, montáž kotoučových brzd na přední nápravu!
Protože bylo na počátku šedesátých let uvedeno na trh mnoho novinek všech hlavních konkurentů značky Simca (Peugeot, Ford, FIAT, VW a dalších), čekal nové Simky těžký boj!
Elegantní sedany se z vnějšku lišily jen odlišnou maskou chladiče. Stupně výbavy ( L, později LS, GL a GLS) a jejich odlišnosti byly patrné hlavně uvnitř prostoru pro cestující. Nápadná „kaplička“ sdruženého přístroje působila prostě, ale elegantně. Krátce po uvedení na trh, v r. 1966 byla na řadě první modernizace, dnes bychom řekli “ facelifting “. Ten spočíval v prodloužení karoserie v přední i v zadní části. Řada nyní nesla pojmenování Simca 1301/1501. Optické snížení karoserie u dražších modelů působilo olištování boků karoserie a delší zadní nárazníky na bocích. Nová přístrojová deska měla hranaté přístroje a změnily se i tvary sedaček a polstrování dveří a mnoho dalších drobností. Délka vozu byla nyní 4,457m.
Jako velké „slovo do pranice“ od firmy Simca bychom měli považovat tyto nabídky:
Od roku 1965 bylo uvedeno na trh krásné kombi Simca 1300/1500 Break. Dále od téhož roku nabízí Simca montáž třístupňové automatické převodovky Borg-Warner pro Simku 1500, označenou Jako model Simca 1500 GLA. A jako opravdu odvážný krok je třeba hodnotit záruku 2 roky na hlavní skupiny vozu, ohlášenou 1. září 1966, generálním ředitelem automobilky!
Další velká změna nastala v únoru 1970. Na trhu se objevil model Simca 1301 Speciál. Ačkoli výroba modelu Simca 1501 Speciál běžela již od roku 1969, teprve Simca 1301 Speciál byla tou hlavní změnou ve výrobním programu této řady! Krásná, nová přístrojová deska v imitaci dřeva, vybavená kulatými přístroji a nový motor 345 S, o obsahu 1290 ccm, derivát motoru 342 ( Simca 1500/1501) byly hlavními odlišnostmi. Až později přišla nová maska chladiče s jódovými dálkovými světly a standardní řazení na podlaze. V roce 1972 byly vozy vybavovány alternátorem, jenž nahradil dynamo. Rovněž posilovač brzd patřil bezpochyby k příjemným změnám. Bohužel zůstaly, až na výjimky (některé země, jako Norsko, Švédsko, Švýcarsko a další), jednookruhové brzdy.
Protože do Československa byly vozy zn. Simca dováženy již od konce padesátých let,( Simca Aronde 90A a P60), nebylo žádným překvapením, že si Simky řady 1300/1301/1501, ( Simca 1500 dovážena nebyla) snadno vydobyly nebývalou popularitu.
Vývoj však nečeká a tak modernizace výrobního programu v továrnách v Poissy u Paříže byla neúprosná! Trh čekal na novinky v podobě řady Simca 1307/1308. Výroba modelů Simca 1301S a 1501 S byla zastavena koncem roku 1975. V roce 1976 koupené vozy byly ze zásob firmy Chrysler Simca France.
Celkem bylo vyrobeno 912 973 kusů vozů Simca 1300 a 1301. Vozů Simca 1500 a 1501 bylo vyrobeno 429 916 kusů. Úhrnem bylo tedy od r. 1963 do r. 1975 vyrobeno 1 342 889 kusů.
Lze s jistotou konstatovat, že Simca 1300/1301 a 1501 se stala nejoblíbenější Simkou v našich zemích. Ve Francii a v jiných zemích jsou mnohem populárnější jiné modely zn. Simca. Na příklad Simca Aronde, Simca 1000 a Simca 1100 jsou dodnes oblíbenější, než „naše třináctsetjednička“. To však nijak nesnižuje oblibu této řady v očích českých simkařů! A že tam není „pětka“? Ani to většině Čechů za volanty Simek asi moc nevadí!!
Z knihy „ Simky 1300/1500 a 1301/1501 mého táty“ nakladatelství ETAI čerpal Ivan Karlovský