Vyhledávání

Simca 1300 - 1501

V roce 2013 tomu bylo již 50 let, kdy byla veřejnosti  představena  Simca 1300. Stalo se to na Ženevském  autosalonu  na  jaře  roku 1963.  Protože se vývoj zcela nového motoru o objemu 1475 ccm protáhl, byla jako první puštěna do výroby Simca 1300. Stalo se to dne 23. května roku 1963. Simca 1500 spatřila světlo světa až o rok později, v r. 1964. Jako náhrada velmi oblíbených Simek řady Aronde to měly nové, 4,253 metru dlouhé  sedany klasické koncepce od začátku těžké!S1300

Proti poslední verzi Simky Aronde,  Simce P60, u nás známé jako Elysée, byla karoserie obou typů uhlazenější, bohatě prosklená a  velmi elegantní.  Také prostor pro cestující  i zavazadla byl mnohem větší.

Jako pohonná jednotka byl použit osvědčený čtyřválec Rush Super o objemu 1290 ccm. Vylepšený a označený jako motor 312 T dával  při 5200 ot/min výkon 62 koní SAE. Vůz dosahoval maximální rychlosti okolo 130  km/hod. Simca 1500 s motorem typu 342 a objemu 1475ccm jela okolo 140 km/hod.  Tomuto  odpovídala také od r.1965 ( Simca 1500) a od r. 1966 i pro Simku 1300, montáž  kotoučových brzd  na přední  nápravu!

Protože bylo na počátku šedesátých let uvedeno na trh mnoho novinek všech hlavních konkurentů značky Simca (Peugeot, Ford, FIAT, VW a dalších), čekal nové Simky těžký boj!

Elegantní  sedany se z vnějšku  lišily  jen odlišnou maskou chladiče.  Stupně výbavy ( L, později LS, GL a GLS) a jejich odlišnosti  byly patrné  hlavně uvnitř prostoru pro cestující. Nápadná  „kaplička“ sdruženého přístroje  působila  prostě, ale elegantně.  Krátce po uvedení  na  trh,  v r. 1966 byla na řadě  první  modernizace, dnes bychom řekli “ facelifting “. Ten spočíval v  prodloužení karoserie v přední  i v zadní části. Řada nyní nesla  pojmenování   Simca  1301/1501. Optické  snížení karoserie u dražších modelů  působilo  olištování boků karoserie a  delší zadní nárazníky na bocích. Nová přístrojová  deska měla  hranaté  přístroje  a změnily se i tvary sedaček a polstrování dveří a mnoho dalších drobností.  Délka vozu  byla  nyní  4,457m.1301GL

Jako velké  „slovo do pranice“  od firmy  Simca bychom  měli  považovat  tyto  nabídky:

Od roku 1965 bylo uvedeno na trh krásné  kombi  Simca 1300/1500 Break.  Dále od téhož roku  nabízí Simca  montáž  třístupňové  automatické  převodovky  Borg-Warner  pro Simku 1500,  označenou Jako model Simca 1500 GLA.  A jako opravdu odvážný krok  je třeba hodnotit  záruku 2 roky  na  hlavní skupiny vozu, ohlášenou 1. září 1966, generálním  ředitelem  automobilky!

Další velká změna nastala v únoru 1970. Na trhu  se objevil  model  Simca 1301 Speciál.  Ačkoli  výroba modelu Simca 1501 Speciál  běžela  již od roku 1969, teprve  Simca 1301 Speciál byla tou hlavní změnou ve výrobním programu  této  řady!  Krásná,  nová přístrojová deska  v imitaci dřeva, vybavená  kulatými  přístroji  a  nový motor  345 S, o  obsahu  1290 ccm, derivát motoru  342 ( Simca 1500/1501) byly hlavními  odlišnostmi.  Až  později  přišla  nová  maska  chladiče  s jódovými dálkovými  světly  a standardní  řazení  na  podlaze.  V roce  1972  byly vozy  vybavovány alternátorem,  jenž  nahradil  dynamo.  Rovněž  posilovač  brzd  patřil bezpochyby  k příjemným  změnám.  Bohužel  zůstaly, až na výjimky (některé  země, jako Norsko, Švédsko, Švýcarsko a další),  jednookruhové  brzdy.

Protože do  Československa  byly vozy zn. Simca  dováženy  již od konce  padesátých  let,( Simca Aronde  90A a P60),  nebylo  žádným  překvapením,  že si Simky  řady 1300/1301/1501, ( Simca 1500 dovážena nebyla) snadno  vydobyly  nebývalou  popularitu. S1301

Vývoj  však  nečeká  a  tak modernizace  výrobního  programu  v továrnách v Poissy  u Paříže  byla  neúprosná!  Trh  čekal  na novinky  v podobě  řady  Simca  1307/1308. Výroba modelů Simca 1301S a 1501 S byla  zastavena  koncem  roku 1975. V roce 1976 koupené  vozy  byly  ze  zásob  firmy  Chrysler  Simca  France.

Celkem bylo  vyrobeno  912 973 kusů  vozů  Simca  1300 a 1301. Vozů   Simca  1500 a 1501  bylo vyrobeno  429 916 kusů.  Úhrnem  bylo tedy od  r. 1963 do r. 1975 vyrobeno  1 342 889 kusů.

Lze  s  jistotou  konstatovat,  že  Simca  1300/1301 a  1501  se stala  nejoblíbenější Simkou  v našich  zemích.  Ve  Francii a v jiných  zemích  jsou  mnohem  populárnější  jiné  modely zn. Simca.  Na příklad Simca Aronde,  Simca 1000  a Simca 1100 jsou  dodnes  oblíbenější,  než „naše  třináctsetjednička“.  To  však  nijak  nesnižuje  oblibu této řady  v očích  českých  simkařů!  A  že  tam  není  „pětka“?  Ani  to   většině  Čechů  za  volanty  Simek  asi  moc nevadí!!

 

Z knihy  „ Simky  1300/1500 a  1301/1501 mého táty“ nakladatelství ETAI  čerpal Ivan Karlovský