Vyhledávání

Simca Horizon

 simca horizon  V prosinci 1977 byl veřejnosti poprvé představen nový výrobek automobilky Chrysler France - pětidveřový jednoprostorový vůz označený Chrysler Simca Horizon. Jednalo se vlastně o nástupce úspěšné Simky 1100, která debutovala v roce 1968. Vzhledem k tehdejšímu módnímu trendu a úspěšném nástupu řady 1307/08 dostal nový Horizon pětidveřovou dvouprostorovou karoserii výrazně hranatých tvarů. První automobily opouštějící továrnu Chrysler France od konce roku 1977 do listopadu 1979 nesly označení Chrysler Simca Horizon. Po prodeji Simky do vlastnictví koncernu Peugeot-Citroen a přejmenování automobilky a jejích výrobků na Talbot, sjížděl z výrobních linek až do ukončení výroby v roce 1986 vůz opatřený štítky Talbot Horizon.

Samonosná karoserie byla navržena s využitím nejnovějších poznatků o prvcích zvyšujících míru pasivní bezpečnosti. Deformační zóny a vyztužená střední část měly co nejvíce ochránit posádku v případě nárazu. Převodovka hřebenového řízení je spojená s volantem pomocí třídílného hřídele, jehož horní dvě části jsou spojeny kloubem a dolní jsou podélně posuvné. V případě nárazu tak nedojde k ohrožení řidiče volantem. Design karoserie je poplatný době svého vzniku. Z dnešního hlediska lze vůz hodnotit jako velmi elegantní a líbivý s lehce sportovním nádechem. To díky decentnímu spoileru pod předním nárazníkem a lehce vytaženým lemům blatníků. Součinitel odporu vzduchu se podařilo snížit na 0,41 a to hlavně díky pozitivnímu sklonu přední masky, svažující se přední kapotě a relativně hodně skloněnému přednímu sklu. Zavazadlový prostor má, vzhledem k poměrně malým vnějším rozměrům, velmi slušný objem 0,48 m3, který lze sklopením zadních sedadel zvětšit na 1,2 m3. Pro srovnání - objem zavazadlového prostoru Felicie Combi (!) je 0,44 m3. Navíc sklápění sedadel má, stejně jako u řady 1307/08, zajímavý systém, díky němuž po sklopení vznikne dokonale rovná plocha ložného prostoru. Užitečná hmotnost je 400 kg.

Chrysler - Simca Horizon se vyráběl ve čtyřech základních variantách: LS, GL, GLS a SX. Kromě rozsahu jednotlivé výbavy se jednotlivé verze lišily hlavně použitými motory. Vždy to byl řadový, kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV, umístěný napříč před poháněnou přední nápravou a skloněný o 41° vzad. Zpočátku výroby měla verze LS motor 1118 ccm - 55 koní, GL tentýž motor o výkonu 59 koní a GLS motor 1294ccm o výkonu 68 koní. Později byl motor 1118 ccm vyhrazen pro verzi LS. Horizon GL dostal silnější motor 1294 ccm, ale s výkonem sníženým na 59 koní. To bylo dosaženo snížením otáček nejvyššího výkonu za účelem snížení spotřeby paliva. Ta se pohybovala okolo 6,2 l/100 km. Nabídka motorů byla v říjnu 1978 rozšířena o "nový" motor o obsahu 1442 ccm. Ten dával pro Simku Horizon GLS rovných 70 koní a pro verzi SX plných 84 koní. To vše za přijatelných 6,3 resp. 7,1 l/100 km. Zapalování je bezdotykové tranzistorové, které, oproti vačkou ovládanému přerušovači, nevyžaduje žádnou údržbu. Zvláštností zapalování použitého u vozu Horizon je bezdotykový snímač impulsu. Ten pracuje na základě tzv. Hallova efektu způsobujícího vznik napětí na kovové nebo polovodičové destičce umístěné v magnetickém poli. Díky tomuto systému dává toto zapalování při spouštění motoru o 40% větší napětí.simca horizon

Plně synchronizovaná převodovka je umístěná v ose klikového hřídele stejně tak jako je tomu u Simky 1100. Spolu s rozvodovkou tvoří jeden celek, avšak s oddělenou olejovou náplní. Zprvu byla v nabídce pouze čtyřstupňová manuální převodovka. Později přibyla automatická a ještě později i pětistupňová manuální převodovka.

Podvozek byl jen s malými změnami převzat ze Simky 1307/08. Tedy přední kola na příčných lichoběžníkových polonápravách odpružených pomocí podélných seřiditelných torzních tyčí, zadní na vlečných ramenech se šikmými osami kývání, odpružených vinutými pružinami. Vpředu i vzadu teleskopické tlumiče a skrutné stabilizátory. Když byla v Dánsku v roce 1978 poprvé uspořádána soutěž ověřující jízdní vlastnosti testovaných vozidel, jejíž součástí byl i známý tzv. "losí" test, vynesl výše popsaný podvozek Simce Horizon cenné první místo. Zajisté i díky dvouokruhovým brzdám s posilovačem a vzadu s omezovačem brzdného účinku podle zatížení vozu.

K standartní výbavě patřily např. stavitelné opěrky hlavy předních sedadel, samonavíjecí pásy, kontrolka opotřebení předních brzdových destiček a hladiny brzdové kapaliny, vyhřívané zadní sklo, rozmrazování bočních oken, zadní mlhová světla atd. Na přání (a pro Horizon SX sériově) byly namontovány stěrače předních světel, stěrač s ostřikovačem zadního skla, tónovaná okna, halogenové světlomety, samonavíjecí pásy i v zadu, zevnitř stavitelná zpětná zrcátka, autorádio, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna, automatická převodovka s tempomatem, metalický lak atp.

Pokud vám i toto vše nestačilo, byla připravena řada doplňků. Mimo jiné to byla sportovní litá kola několika designů, pčídavná světla, plastový spoiler pod přední nárazník, plastové nástavce prahů, plastové lemy blatníků celkově rozšiřujících karoserii, spoiler na páté dveře a decentní "kšiltík" nad zadní okno. Slušivé pruhy nebo nápisy (např. HORIZON nebo SILVER CUP), dále také sportovní čtyřramenný volant obšitý kůží, digitální otáčkoměr, digitální autorádio s přehrávačem, zesilovač a výkonnější repro, protiprůvanové plexi na boční okna, lomená vnější zpětná zrcátka eliminující "mrtvý" úhel, speciální koncovky výfuků atd.

simca horizonPozději byly k mání i různé akční modely jako napčíklad Talbot Horizon Sherlock s interiérem obloženým dřevem, tónovanými okny a další nadstandardní výbavou. Nebo Horizon Sport Premium - ospoilerovaná sportovní verze s motorem 1,6 litru o výkonu 90 koní sériově dodávaná na hliníkových kolech. V podobném duchu se nesla i omezená série Horizon Silver Cup v několika barevných provedeních (černo-zlatá, stříbrno-černá, apod.). Kombinaci dvou barev a nadstandardní výbavy včetně litých kol dostala I limitovaná série Talbot Horizon Jubilée.

Simca Horizon byla velmi úspěšným vozem. Kromě řady novinářských ocenění získala i prestižní titul "Automobil roku 1978". Měla svou americkou verzi vráběnou až do roku 1990 a světlo světa spatřilo i značné množství vozů vybavených dieselovým motorem Peugeot o obsahu 1,9 litru. Poměrně dost Horizonů jezdilo i po silnicích České republiky. Je s podivem, že dnes toto sympatické auto prakticky zcela vymizelo z našich silnic. Zatím je Simca Horizon ještě příliš mladá na to, aby se stala veteránem, ale tomu, kdo se rozhodne si ji koupit, dokáže ještě dobře posloužit. Navíc bude jednou určitě dost vzácná. Svědčí o tom i fakt, že jich v Simcaklubu máme minimum.

 

                                                                                                                         Napsal: Michal Vítek