Vyhledávání

Talbot Samba

 

talbot sambaNa přelomu sedmdesátých a osmdesátých let výrazně stoupl zájem o úsporné malé vozy nejnižší třídy, které se však svým výkonem řadily minimálně o jednu kategorii výše. Začátkem osmdesátých let dosáhl podíl těchto vozů 28% ze všech prodaných automobilů celkem. V Itálii to bylo dokonce 46%! Průkopníkem mezi francouzskými auty této kategorie byl bezesporu Renault 5. Po Fiatu Panda, Mini, Metru, VW Polu a Peugeotu 104, nemohla ani Simca (i když v té době už přejmenovaná na Talbot) zůstat pozadu a přispěchala se svým mini vozem, který však nezapře příbuznost s posledním ze jmenovaných konkurentů. Nový Talbot Samba, jak se vůz jmenoval, převzal od Peugeotu zejména motor a podvozkové skupiny.

První práce na vývoji tohoto vozu však započaly už koncem sedmdesátých let. Talbot Samba Cabrio navrhla slavná italská karosárna Pininfarina. Vývoj však pokračoval mílovými kroky, protože bylo možno použít podvozek spolu s agregáty z koncernového „bratra“ Peugeotu 104. Jedinou odlišností byla verze Rallye, kde byla pozměněna geometrie přední nápravy za účelem dosažení lepších jízdních vlastností při sportovním využití vozu.talbot samba

Ale to bychom začínali z opačného konce. Vraťme se tedy ke karoserii. I ta se velmi podobá nejmenšímu z Peugeotů a liší se jen v několika detailech. Příslušnost k Talbotům prozrazuje přepracovaná přední maska připomínající spíš typ Horizon, která má oproti „stočtyřce“ pozitivní sklon. Pozměněny byly i nárazníky a zadní lichoběžníková okénka. Rovněž boční prolis karoserie má trošku jiný tvar. Při pohledu na vůz zezadu spatříme jiná zadní světla a zajímavě řešené označení vozu, které se nachází v prostoru zadního skla. Třídveřová karoserie nabízí čtyřem cestujícím velmi slušné pohodlí a relativně velký zavazadlový prostor 236 dm3, který lze sklopením opěradel sedadel zvětšit až na 610 dm3. Co se týká sklápění předních sedadel při nastupování do výhradně třídvéřové karoserie, tak to se lišilo jen u verze LS, kde se sedadlo sklápělo celé vpřed. U ostatních verzí bylo toto nahrazeno důmyslným (a dnes už běžně používaným) systémem, kdy současně se sklopením opěradla posouvá vpřed celé sedadlo při zachování původního nastavení.

Přístrojová deska se lišila podle provedení vozu. Jiná byla u verze LS a GLS a zcela jiná u verzí Bahia, Rallye nebo Sympa. Kromě LS a GL měly všechny modely ve standardní výbavě otáčkoměr. Všechny kontrolní ukazatele jsou pod společným krycím sklem,jehož sklon vylučuje nežádoucí odlesky. Na přístrojový panel navazuje středová konzole, v níž jsou umístěny ovládací prvky větrací soustavy a topení, a u lépe vybavených verzí i ovládáním elektrického stahování bočních oken a přípravou na instalaci autorádia. Volant se lišil podle verze vozu.

Otevírání přední kapoty je umístěno jako u všech Talbotů – vlevo vedle pedálů na sloupku karoserie. Po otevření přední haubny u provedení LS a GL můžeme spatřit menší ze dvou nabízených motorů, tedy 1124 ccm o výkonu 50 koní, ale s menší spotřebou než jakou má tento motor v Peugeotu 104. To díky vyššímu kompresnímu poměru, novému vačkovému hřídeli, jednoduchému karburátoru a elektronické regulaci otáček při volnoběhu. V ostatních verzích bije o něco silnější srdce – motor 1361 ccm o výkonu 80 koní. To platilo pro modelovou řadu 81. Do roku 1982 vstoupila Samba s motorem 1,4 ještě o 10PS silnějším a v roce 1983 se objevil motor 1219 ccm o výkonu 90 koní. Tím byla podstatně rozšířena nabídka, která tedy celkem obsahovala níže uvedené verze.

Při prezentaci v roce 1981 měla Samba LS a GL motor 1124 o výkonu 50 koní a verze GLS a Cabrio motor 1361/72 koní. V roce 1982 dostala GLS a Rallye motor 1361 s výkonem 80 koní. Pro rok 1983 se v provedení Rallye objevil motor 1219/90 koní, který bylo možno několika málo úpravami naladit až na úctyhodných 120 koní. Koncem roku 1983 se objevuje Samba Sympa vybavená motorem 1124 ccm. S příchodem roku 1984 byla nabídka motorů rozšířena i směrem dolů a to o verzi AS s motorem o obsahu 954 ccm o výkonu 45 koní. V tomto roce debutovala i nová verze se zvláštní výbavou, motorem 1124 ccm a označením Bahia.

talbot sambaZatímco Samba LS a GL byla k mání jen se čtyřstupňovou, všechny ostatní modely byly vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. Nejvyšší stupeň však svým poměrem 0,904 sloužil spíše pro úsporu paliva než k dosažení maximální rychlosti. Převodovka pohání samozřejmě přední kola, která jsou nezávisle zavěšena na vzpěrách McPherson. Spodní ramena a ramena zkrutného stabilizátoru jsou spolu s hřebenovou převodkou řízení pružně uložena v pomocném rámu, který je přišroubován ke karoserii a v němž je uložen i motor s převodovkou. Tento systém usnadňuje opravy a tlumí nárazy a vibrace. Zadní kliková náprava je montážní celek přišroubovaný ke karoserii. Její odpružení je zajištěno vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, které jsou uchyceny na koncích vlečených svařovaných ramen. Pneumatiky byly použity v rozměrech od 135 SR 13 po 165/70/13 podle provedení vozu. K mání byla samozřejmě i kola z hliníkových slitin a to v několika designech.

Talbot Samba byla určena především pro zájemce o malé a úsporné automobily, které však dokáží vyhovět i nárokům na dynamičnost a sportovní svezení. Vždyť už verze GLS dosahovala maximální rychlosti 162 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12 vteřin a to vše při spotřebě dle EHK 5,4 / 7,0 / 8,4 l/100 km a ve smíšeném provozu 6,93 l/100 km. Samba s menším motorem, tedy ve verzi LS resp. GL spotřebovala paliva ještě méně: 4,7 / 6,3 / 5,8 l/100 km tedy ve smíšeném provozu pouhých 5,6 l/100 km. Jízdní výkony těchto verzí však příliš nepokulhávají. Maximální rychlost u verzí LS a GL je bezmála 150 km/h. Kdo však má zájem o opravdu sportovní svezení, měl by zvolit provedení Rallye 90 PS. Toto 790 kg lehké autíčko totiž dosahuje maximální rychlosti až 180 km/h, takže se opravdu nemá za co stydět!


                                                                                                                                     Napsal: Michal Vítek