Vyhledávání

Veteránské testace

Home page / Hlavní nabídka / Knihovna / Veteránské testace

Klubová testace

Co to je?

Klubová slouží pro testování vozidla na historickou původnost a to buď jako první stupeň pro vyšší testaci, nebo pro účely pojištění.

 

Proč si mám auto testovat?

Když nemám normální značky a auto není v registru mot. vozidel:

Klubová testace testace je nezbytná jako ověření původnosti historického vozidla pro získání veteránských, tzv. "Zelených značek - Véček"

 

Když mám normální značky a auto je v registru mot. vozidel:

Přesto, že je vozidlo v registru a splňuje stáří  více jak 30 let a není určeno již pro běžný provoz lze vozidlo otestovat na historickou původnost, což má 2 výhody.

a/ platba povinného ručení je ve výši 1/12 běžné taxy pro dané vozidlo.

b/ při pojistném plnění po nehodě zaviněné jiným účastníkem provozu je vaše vozidlo automaticky bráno jako historické, nevztahuje se ne něj amortizace stáří a plnění se stanovuje podle historické hodnoty vozidla.

 

 

Jak má moje auto vypadat?

Auto musí splňovat stáří 30let.

Nesmí být užíváno pro běžný provoz - Neni určeno pro každodenní dojíždění do práce, běžné vožení nákladů a nesmí být využíváno pro podnikatelskou činnost a psány na něj cestovní náhrady. Kniha jízd se nepíše.

Vozidlo nemusí být ve stavu "jak když vyjede z fabriky" ale musí se vejít do mezinárodní klasifikace FIVA 

 

Rozhodnutí O ZAŘAZENÍ do typu a do zachovalosti VOZIDLA

Typy

Zachovalost vozidla

A. Standardní

B. Dobově upravené

C – Kopie a replika

D – Upraveno mimo období

E - Výjimky

1. Originální

 

 

 

 

 

2. Autentické

 

 

 

 

 

3. Renovované

A3

 

 

 

 

4. Znovu vystavěná

 

 

 

 

 

Míru stavu a zachovalosti vozidla určuje komisař (je na to školený a má pro to oprávnění) Při testování málo známeho auta (např. De Dijon Bouton), popřípadě auta různě upraveného (např. BMW 2002 Hartge), je třeba doložit dokumentaci. Toto je dobré, domluvit si předem s komisařem.

 

Bohužel nejde v dnešní době otestovat vozidlo vybavené ochranným rámem a to ani v případě, že by bylo takto vybaveno z továrny. (130RS apod.) Tato auta musí na tzv. R značky, tedy na značky pro závodní vozy. Problém je, že se s nimi po silnici prostě nesvezete.

Kde testovat?

U jakékoli klubové testační komise s oprávněním Federace klubů historických vozidel, případně Autoklubu Čr

Seznam oprávněných klubových testačních komisí je zveřejněn na stánkách FKHV.

V našem případě

Simcaklub Čr, klubová komse č. 1-12  

 

Předseda: Ondřej Vodrlind , tel. 775 774 776

Člen: Jan Voříšek, tel. 604 284 372

Člen: Michal Vítek

Člen: Petr Havel

Člen: Jan Karczmarek 

E-mail - simcaklub@volny.cz

 

Testuje Simcaklub jen Simcy?

Ne. Naše komise Vám otestuje jakékoli historické vozidlo (Jakoukoli značku i kategorii, nákladní vozidla a traktory nevyjímaje), splňující podmínky. Úroveň znalostí a zkušenosti členů komise jsou na vysoké úrovni. 

Co mám pro testaci udělat?

Vlastnit historické vozidlo starší 30 let v dobrém optickém a technickém stavu.

Přinést fotky vozidla ve formátu 9x6 cm (ne jiném)

Na jedné fotce musí být automobil z pohledu zepředu tak, aby byl vidět předek a levý bok

Na druhé fotce musí být automobil z pohledu zezadu tak, aby byl vidět zadek a pravý bok.

Motocykl se fotí z obou boků. ¨

Vozidlo musí být na fotce čisté a v pořádku. Pozadí pro focení nutno zvolit co nejvíce jednobarevné a kontrastní k barvě vozidla. Na fotce nesmí být vidět žádná další vozidla.

Lidově:  Stoupněte že si cca 5m před auto, čelem k autu a udělat tři úkroky vpravo = 1.fotka, pak jít 5m za auto, čelem k autu a opět 3 úkroky vpravo. Že auto musí být na fotce celé, kola rovně, motor vypnutý (aby zezadu nebyla půlka auta zahalená dýmem :-) ) a okna zavřená. 

Pokud si s focením nevíte rady, nebojte se a požádejte komisaře. Rádi Vám fotku zhotoví, oni vědí jak.

 

Kolik to stojí?

Nová klubová testace stojí v našem klubu 2000,- kč. V této ceně je zahrnut nejen poplatek klubu, ale také pokrytí nákladů komisaře.

Pravidelné roční přetestování 250,- kč pro všechna vozidla.

Náši komisaři jsou schopni udělat testaci tzv. "na klíč". Testace je poměrně dost složitý 4-stránkový formulář a celá procedura není jednoduchá. Neberte to, prosím, jakože chceme brát peníze za to, že to za Vás celé uděláme, ale my už víme jak, umíme v tom chodit a opravovat testaci po někom, kdo to neumí je pro nás 2x tolik práce.

Mám testaci a ta platí napořád?

Ne, klubová testace platí pouze rok a to vždy do 31.5. následujícího roku (testace udělaná v novém kalendářním roce platí až do května roku následujícího) Do tohoto data je vždy potřeba přetestovat. Pokud tak nebude učiěno a vozidlo způsobí škodu, muže pojištovna zastavit plnění a Vy máte velký problém.

To obnáší:

Nechat vozidlo zkontrolovat komisařem.

 

Náš klub obesílá všechny majitele HV, testující v našem klubu na takzvaný "testační den". Tento den , většinou během května, na určeném místě je k dispozici klubová komise, sem můžete přivézt své auto k přetestaci. Proto se vyplácí na tyto testovací dny jezdit.

  

Veteránské značky, neboli Véčka

 

Nemá-li auto doklady, nebo je- li vyřazené z evidence a nejde tam vzít zpět, je-li auto dovezené  ze zahraničí. Na to všechno jsou veteránské značky.

Do registru historických vozidel lze zařadit auto, které splňuje jednak podmínky v záhlaví a druhak jej lze otestovat na historickou původnost - viz oddíl "Klubové testace"

 

Co tedy musí auto mít?

Předně, nesmí figurovat v registru silničních vozidel v ČR ani jinde. V dnešní době už není možné, odhlásit auto z evidence s tím, že ho chcete zapsat do registru HV.

Auto nesmí být ekologicky zlikvidované.

Pokud to jen trochu jde, tak je třeba mít poslední TP (neplatný)

Nemá - li tento průkaz, na registru často vyžadují alespoň doklad, že auto není v registru silničních vozidel - není to ale vždy podmínkou.

Musí splnit všechny podmínky pro klubové testace.

Musí být technicky způsobilé. Toto lze zajistit buď technickou prohlídkou na vlastní žádost na STK, případně v autoservisu, kde Vám auto prohlédnou a potvrdí způsobilost. Formulář lze vyžádat u komisaře, (zakládá se v klubu, který je povinen na vyžádání krajské komise, případně orgánů činných v trestním řízení, tento doklad předložit)

Platnou pojistku (uzavírá se na VIN, později se doplní RZ)

Doklad o nabytí - kupní smlouvu.

 

A co dál?

Zažádáte si o klubovou testaci standardním způsobem a řeknete, že tato bude určena pro získání Véček.¨

Komisař testaci zpracuje a vydá.

U nás je naprosto běžné, že komisaři dělají testaci tzv na klíč. To znamená, že komisař udělá klubovou a odveze ji krajskému testačnímu komisaři. Pak ji orazítkovanou vyzvedne a předá majiteli. Majitel následně přiloží další doklady a auto přihlásí na registru historických vozidel.

 

A ten registr HV je na každém registru silničních vozidel?

Ne, to bohužel není. Toto pracoviště je jediné pro celý kraj. Pražáci jezdí na Bohdalec, Středočeši do Kolína. Zjistěte si, kde Váš registr je a doporučujeme objednat se telefonicky. Může to trvat i 14 dní, než na Vás bude řada. Registrační místo má pak 30 dní na vydání značek. Jmenované dva registry to, při správném dodání dokumentace, dělají většinou do odpoledne stávajícího dne, ale podmínkou to není.

 

Co to celé stojí?

Celá testace tak, že dostanete do ruky orazítkovaný formulář, se kterým si již půjdete na registrační místo pro značky stojí 4000,-

Roční přetestace 250,- klub - 200,- kraj

Náši komisaři jsou schopni udělat testaci tzv. "na klíč". Uvědomme si, že pro komisaře je to cesta k Vám, cesta na krajskou komisi 2x tisk fotek, vyplňování a tisk formuláře. Nebojte se, ale že jde o nereálnou částku. Je to částka na pokrytí výdajů komisaře, skutečně nejde o nějaký výdělek.

 

Mám značky, huráááá! A jezdím nadosmrti

No, tak jednoduché to není. Krajská testace platí pouze rok a to vždy do 31.5. následujícího roku (testace udělaná v novém kalendářním roce platí až do května roku následujícího) Do tohoto data je vždy potřeba přetestovat. Auta provozovaná po tomto datu bez řádné přetestace, jsou brána jako vozidla bez STK se všemi důsledky s jedním velmi nepříjemným. Policie Vám muže odebrat značky a vaše auto tímto končí.

To obnáší:

Nechat vozidlo zkontrolovat komisařem.

Dodat aktuální doklad o způsobilosti.

Komisař zařídí potvrzení testace na krajské komisi.

Náš klub obesílá všechny majitele HV, testující v našem klubu na takzvaný testační den. Tento den na určeném místě je k dispozici klubová komise, sem můžete přivézt své auto k přetestaci. Snažíme se o to, aby zde byl přítomen i krajský komisař a vy pak můžete vyřídit vše v jednu chvíli. Proto se vyplácí na tyto testovací dny jezdit.

 

 

Nechci platit ekodaň, co s tím?

 

I v tomto Vám můžeme pomoci. Postup je v podstatě úplně stejný, jako při získávání Véček.

 

Tedy:

Vozidlo absolvuje klubovou testaci pro odpuštění ekodaně. Toto vše zařídí komisař.

 

Poté se tento doklad přiloží k žádosti o změnu vlastníka na Vašem registračním místě pro historická vozidla, kde Vám vystaví potvrzení o uznání testace a následně jdete na klasický převod.

 

Nově jde odpustit ekopoplatek i vozidlům před, nebo v průběhu renovace. Vozidlo může být rozebrané, je pouze potřeba, na focení složit všechny podstatné díly na jednu hromadu tak, aby šlo vyfotografovat. Podmínka je, aby takové vozidlo mělo doklady v depozitu!

 

Co stojí tohle?

Kompletní odpusková testace stojí 3500,-

V těchto penězích dostanete zdarma klubovou testaci, viz nahoře.

 

Auto by mělo mít vždy STK, i pokud je v depozitu. Takto to vyžaduje Středočeský kraj, ostatní kraje toto nevyžadují. Ovšem za platnou STK se ve středních čechách považuje i to, pokud auto není způsobilé. Takže situace je následující. Budete trvat na tom, že ta shnilá tisícovka musí na STK, samozřejmě Vám vozidlo vyhodí hned, jak najedete na jámu, ale tento papír Vám již stačí. Je to nelogika v paskvilním zákoně, bohužel někteří úředníci se jí řídí.

 

Testace pro odpuštění ekodaně by se měla platit pouze jednou a auto by již mělo být ekodaně zbaveno pro další převod.

Dbejte ale na to, co Vám zapisuje úředník do TP. Když se zapíše, že poplatek nebyl uhrazen, tak se může stát (a stává) , že to budou chtít při příštím převodu znovu. Mělo by být zapsáno něco v tom smyslu, že poplatek byl vyřešen dokladem o testaci. Ovšem obě tyto skutečnosti záleží na tom, jak který úředník celou situaci zhodnotí.
 

 

Máte-li jakýkoli dotaz, či něčemu nerozumíte, ptejte, od toho tu jsme!