Vyhledávání

Veteránské testace

Home page / Hlavní nabídka / Knihovna / Veteránské testace

Klubová testace

Co to je?

Klubová slouží pro testování vozidla na historickou původnost a to buď jako první stupeň pro vyšší testaci, nebo pro další účely, jako je snížená sazba pojištění, odpuštění daně na podporu sběru autovraků, povolení vjezdu do zón s omezenými emisemi atd.

 

Proč si mám auto testovat?

Když nemám normální značky a auto není v registru mot. vozidel:

Klubová testace testace je nezbytná jako ověření původnosti historického vozidla pro získání veteránských, tzv. "Zelených značek - Véček"

 

Když mám normální značky a auto je v registru mot. vozidel:

Přesto, že je vozidlo v registru a splňuje stáří  více jak 30 let a není určeno již pro běžný provoz lze vozidlo otestovat na historickou původnost, což má další výhody.

a/ platba povinného ručení je ve výši 1/12 běžné taxy pro dané vozidlo.

b/ při pojistném plnění po nehodě zaviněné jiným účastníkem provozu je vaše vozidlo automaticky bráno jako historické, nevztahuje se ne něj amortizace stáří a plnění se stanovuje podle historické hodnoty vozidla.

c/ je mu povoleno vjezd do zón s omezenými emisemi.

d/ odpuštění od daně na podporu sběru autovraků.

 

 

Jak má moje auto vypadat?

Auto musí splňovat stáří 30let.

Nesmí být užíváno pro běžný provoz - Neni určeno pro každodenní dojíždění do práce, běžné vožení nákladů a nesmí být využíváno pro podnikatelskou činnost a psány na něj cestovní náhrady. Kniha jízd se nepíše.

Vozidlo nemusí být ve stavu "jak když vyjede z fabriky" ale musí se vejít do mezinárodní klasifikace FIVA 

 

Rozhodnutí O ZAŘAZENÍ do typu a do zachovalosti VOZIDLA

Typy

Zachovalost vozidla

A. Standardní

B. Dobově upravené

C – Kopie a replika

D – Upraveno mimo období

E - Výjimky

1. Originální

 

 

 

 

 

2. Autentické

 

 

 

 

 

3. Renovované

A3

 

 

 

 

4. Znovu vystavěná

(z několika vraků např.)

 

 

 

 

 

Míru stavu a zachovalosti vozidla určuje komisař (je na to školený a má pro to oprávnění) Při testování málo známeho auta (např. De Dion Bouton), popřípadě auta různě upraveného (např. BMW 2002 Kamei), je třeba doložit dokumentaci. Toto je dobré, domluvit si předem s komisařem.

 

Bohužel, v dnešní době nelze otestovat vozidlo vybavené ochranným rámem a to ani v případě, že by bylo takto vybaveno z továrny. (130RS apod.) Tato auta musí na tzv. R značky, tedy na značky pro závodní vozy. Problém je, že se s nimi po silnici prostě nesvezete.

Kde testovat?

U jakékoli klubové testační komise s oprávněním Federace klubů historických vozidel, případně Autoklubu ČR a UAMK.

Seznam oprávněných klubových testačních komisí je zveřejněn na stánkách FKHV.

V našem případě

Simcaklub Čr, klubová komse č. 1-12  

 

Předseda: ing. Ondřej Vodrlind , tel. 775 774 776

Místopředseda: Jan Voříšek, tel. 604 284 372

Člen: Michal Vítek

Člen: Petr Havel

Člen: Jan Karczmarek 

E-mail - simcaklub@simcaklub.cz

 

Testuje Simcaklub jen Simcy?

Ne. Naše komise Vám otestuje jakékoli historické vozidlo (Jakoukoli značku i kategorii, nákladní vozidla a traktory nevyjímaje), splňující podmínky. Úroveň znalostí a zkušenosti členů komise jsou na vysoké úrovni. 

Co mám pro testaci udělat?

Vlastnit historické vozidlo starší 30 let v dobrém optickém a technickém stavu.

Přinést fotky vozidla ve formátu 9x6 cm (ne jiném), Toto se děje v případě, kdy při prohlídce vozidla komisaři nejsou vhodné podmínky k focení. 

Na jedné fotce musí být automobil z pohledu zepředu tak, aby byl vidět předek a levý bok

Na druhé fotce musí být automobil z pohledu zezadu tak, aby byl vidět zadek a pravý bok.

Motocykl se fotí z obou boků. ¨

Dále je třeba dodat fotografie identifikačních znaků (VIN, číslo rámu, štítek, číslo motoru),  celková fotka motoru a fotka interiéru. Tyto fotky se musí dodat vždy při jakékolitestci a stejně tak při každém prodloužení.

Vozidlo musí být na fotce čisté a v pořádku. Pozadí pro focení nutno zvolit co nejvíce jednobarevné a kontrastní k barvě vozidla. Na fotce nesmí být vidět žádná další vozidla.

Lidově:  Stoupněte že si cca 5m před auto, čelem k autu a udělat tři úkroky vpravo = 1.fotka, pak jít 5m za auto, čelem k autu a opět 3 úkroky vpravo. Že auto musí být na fotce celé, kola rovně, motor vypnutý (aby zezadu nebyla půlka auta zahalená dýmem :-) ) a okna zavřená. 

Pokud si s focením nevíte rady, nebojte se a požádejte komisaře. Rádi Vám fotku zhotoví, oni vědí jak.
 
Pro auta z dovozu, která nemají český technický průkaz nelze udělat testaci prvního stupně jen pro odpuštění daně, ale pouze oba stupně, tedy rovnou na RZ pro historická vozidla! Pokud přesto trváte na bílých značkách, je třeba udělat dovozovou technickou kontrolu, zaplatit daň pro podporu sběru autovraků a po přhlášení udělat testaci na historickou původnost..

Kolik to stojí?

Nová klubová testace stojí v našem klubu 5000,- kč. V této ceně je zahrnut nejen poplatek klubu, ale také pokrytí nákladů komisaře.

Pravidelné pětileté přetestování 2500,- kč pro všechna vozidla.

Náši komisaři jsou schopni udělat testaci tzv. "na klíč". Testace je poměrně dost složitý 4-stránkový formulář v počítačovém systému a celá procedura není jednoduchá. Neberte to, prosím, jakože chceme brát peníze za to, že to za Vás celé uděláme, ale my už víme jak, umíme v tom chodit a opravovat testaci po někom, kdo to neumí je pro nás 2x tolik práce.

Mám testaci a ta platí napořád?

Ne, klubová testace platí maximálně 5 let (v některých případech to může být méně). Pokud tak nebude učiněno a vozidlo způsobí škodu, muže pojištovna zastavit plnění a Vy máte velký problém.

To obnáší:

Nechat vozidlo zkontrolovat komisařem.

 

Náš klub obesílá všechny majitele HV, testující v našem klubu na takzvaný "testační den". Tento den , většinou během jara (duben, květen), na určeném místě je k dispozici klubová komise, sem můžete přivézt své auto k přetestaci. Proto se vyplácí na tyto testovací dny jezdit.

Co mám dělat, když chci při koupi auta odpustit daň na podporu sběru autovraků?

Nechat si vystavit klubovou testaci ve dvou vyhotoveních a to na kupujícího a zajet s ní na registr historických vozidel v kraji, kde má kupující trvalé bydliště. (Praha - Bohdalec, Středočeský kraj - Kolín atd...) Tam na základě testace uznají právo k odpuštění daně a vystaví o tom doklad. (Bezplatně). Případně provedou zápis do Technického průkazu (za 50kč) a tento zápis platí jako úleva na STK (Vozidlu se neměří emise - Pokud není vybaveno řízeným katalysátorem atd. Míru úlevy si do určité míry volí stanice technické kontroly samy). Tento zápis má platnost jen po dobu testace a při prodloužení testace se musí zápis na úřadě obnovit. Taktéž při dalším prodeji se musí vystavit nová testace na dalšího kupujícího a celý proces opakovat.

Co a proč jsou tzv. "žluté průkazy"

Tyto průkazy už jsou v dněšní době k ničemu a tedy jsme zastavili jejich vydávání.

  

Veteránské značky, neboli Véčka

 

Nemá-li auto doklady, nebo je- li vyřazeno z evidence a nejde tam vzít zpět, je-li auto dovezené  ze zahraničí. Na to všechno jsou veteránské značky.

Do registru historických vozidel lze zařadit auto, které splňuje jednak podmínky v záhlaví a druhak jej lze otestovat na historickou původnost - viz oddíl "Klubové testace"

 

Co jde otestovat?

Jde otestovat jakékoli vozidlo, které mělio v minulosti doklady a má silníční homologaci. Jedná se o motocykly, auta, nákladní auta, traktory i větší část vojenských vozidel. Je možné otestovat i přívěs, nebo karavan, ale tento se pak nesmí tahat za běžným vozidlem, ale jen za historickým. 

Co tedy musí auto mít?

Předně, nesmí figurovat v registru silničních vozidel v ČR ani jinde. V dnešní době je opět možné, odhlásit auto z evidence s tím, že ho chcete zapsat do registru HV. Při tomto odhlášení musíte mít ovšem hotovou testaci historického vozidla..

Auto nesmí být ekologicky zlikvidované!

Pokud to jen trochu jde, tak je třeba mít poslední TP (neplatný)

Nemá - li tento průkaz, na registru často vyžadují alespoň doklad, že auto není v registru silničních vozidel, případně čestné prohlášení. - není to ale vždy podmínkou.

Musí splnit všechny podmínky pro klubové testace.

Musí být technicky způsobilé. 1po vyhotovení testace je třeba zajet na STK a nechat si vyhotovit příslušnou kontrolu. Na úřad pro značky se jde až pak. To stejné platí při prodloužení.

Platnou pojistku (uzavírá se na VIN, později se doplní RZ)

Doklad o nabytí - kupní smlouvu.

Do registru historických vozidel lze převést vozidlo z registru silničních vozidel, případně obráceně. Totéž u vozidel z dovozu, kde není třeba dělat dovozovou technickou kontrolu, ale lze rovnou přistoupit k testaci.

 

A co dál?

Zažádáte si o klubovou testaci standardním způsobem a řeknete, že tato bude určena pro získání Véček.¨

Komisař testaci zpracuje a vydá.

U nás je naprosto běžné, že komisaři dělají testaci tzv na klíč. To znamená, že komisař udělá klubovou a odveze ji krajskému testačnímu komisaři. Pak ji orazítkovanou vyzvedne a předá majiteli. Majitel následně přiloží další doklady a auto přihlásí na registru historických vozidel.

 

A ten registr HV je na každém registru silničních vozidel?

Ne, to bohužel není. Toto pracoviště je jediné pro celý kraj. Pražáci jezdí na Bohdalec, Středočeši do Kolína. Ale v dnešní době lze použít jakýkoli registr historických vozidel. Registrační místo má pak 30 dní na vydání značek.
 

http://www.autoklub.cz/dokument/374-seznam-registracnich-mist.html

 

Co to celé stojí?

Celá testace tak, že dostanete do ruky orazítkovaný formulář, se kterým si již půjdete na registrační místo pro značky, stojí pro všechna vozidla 7000,- pro bez ohledu na členství.

Přetestace jednou za 5 let je za  4000,-.

Náši komisaři jsou schopni udělat testaci tzv. "na klíč". Uvědomme si, že pro komisaře je to cesta k Vám, cesta na krajskou komisi 2x tisk fotek, vyplňování a tisk formuláře. Nebojte se, ale že jde o nereálnou částku. Je to částka na pokrytí výdajů komisaře, skutečně nejde o nějaký výdělek.

 

Mám značky, huráááá! A jezdím nadosmrti

No, tak jednoduché to není. Krajská testace platí maximálně 5 let.  Do tohoto data je vždy potřeba přetestovat. Auta provozovaná po tomto datu bez řádné přetestace, jsou brána jako vozidla provozu neschopná se všemi důsledky s jedním velmi nepříjemným. Policie Vám muže odebrat značky a vaše auto tímto končí.

To obnáší:

Nechat vozidlo zkontrolovat komisařem.

Komisař zařídí potrzení testace na krajské komisi. (viz výše)

Následně majitel zajede na STK a nechá si vozidlo zkontrolovat. Až poté může na silnici.

Náš klub obesílá všechny majitele HV, testující v našem klubu na takzvaný testační den. Tento den na určeném místě je k dispozici klubová komise, sem můžete přivézt své auto k přetestaci. Snažíme se o to, aby zde byl přítomen i krajský komisař a vy pak můžete vyřídit vše v jednu chvíli. Proto se vyplácí na tyto testovací dny jezdit.

 

Testace a GDPR

Dle právního rozboru Federace klubů historických vozidel, není nutné vyžadovat souhlas se
zpracováním osobních údajů od žadatelů o provedení testování historického
vozidla, neboť tyto údaje jsou zpracovávány za účelem splnění úkolu
prováděného ve veřejném zájmu nebo při výkonu veřejné moci, kterým je
pověřena FKHV ČR ve smyslu čl. 6 odst. 1 písm. e) Nařízení pro ochranu
osobních údajů (GDPR).  Udělování souhlasu se zpracováním osobních údajů je
proto nadbytečné a není zapotřebí pro zákonnost zpracování.

 

 

Máte-li jakýkoli dotaz, či něčemu nerozumíte, ptejte, od toho tu jsme!